Analysis of Student's Initial Counting Ability on Addition Material Using Abacus

Analisis Kemampuan Siswa Berhitung Permulaan Pada Materi Penjumlahan Menggunakan Sempoa

Authors

  • Ayu Fitriyanti Syawaliyah Universitas Sriwijaya
  • Dwi Cahaya Nurani Universitas Sriwijaya
  • Fahmi Surya Adikara Universitas Sriwijaya

Keywords:

Arithmetic Addition Mathematics, Primary school, Abacus

Abstract

This research aims to determine the factors that cause a child not to be able to add up basic addition operations which include the results of adding tens, hundreds and thousands in elementary school (SD) but not yet able to answer basic additions. So, the abacus media was chosen to help the process of understanding the basic operations of addition. This research is descriptive qualitative research with a case study approach. The research subject was a female student in class 3A at SD Negeri 002 Palembang for the 2022/2023 academic year with the initials ANA. The abacus used in this research is an ordinary type of abacus whose bead value is a multiple of 10. Each row of beads has 10 beads up to the 10th row with a total of 100 beads. The results of the research show that the abacus is closely related to developing numeracy skills, supported by the knowledge of a child or student who already knows place value in initial counting, especially addition operation material.

References

Anugrahana, A. (2019). Pengembangan Modul Sempoa Sebagai Alternatif Dalam Mata Kuliah Inovatif Matematika. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 03,.

Aripen. (2021). Oleh: aripen nim. 1711240072. Pengaruh Penggunaan Media Sempoa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 12 Kecamatan Tanjung Sakti Pumu Kabupaten Lahat.

Hastari, R. N., & Supriansyah. (2022). Pengaruh Pendekatan Iceberg Berbantu Media Sempoa Terhadap Hasil Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4, 7345–7351. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3501

Maharani, S. D., & Dewie, S. S. E. (2023). Analisis Kebutuhan Media Augmanted Reality Pada Peserta Didik Kelas V SD Plus IGM Palembang. Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 10(1), 34– 45. https://doi.org/10.36706/jisd.v10i1.21363

Nona, Y. F. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Media Pembelajaran Sempoa Pada Materi Operasi Hitung Siswa Kelas 2 SD Inpres Ropa Kecamatan Maurole. 8(1), 7–865.

Nurfiyanti, D. (2019). Efektivitas Media Sempoa Dalam Meningkatkan Keterampilan Berhitung Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri 2 Borobudur [Universitas Muhammadiyah Magelang]. http://eprintslib.ummgl.ac.id/1406/2/15.0405.0004_BAB I_BAB II_BAB III_BAB V_DAFTAR PUSTAKA.pdf

Pradana, A. A., & Ummah, J. (2020). Pengaruh Media Sempoa Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Pengurangan Siswa Kelas II MI. 2(1).

Pulungan, M., Usman, N., Toybah, Maharani, S. D., & Suganda, V. A. (2020). Media Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Bagi Guru-Guru SD Negeri 2 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 7(2), 128–134. https://doi.org/10.36706/jisd.v7i2.13252

Ray, A. V., Afni, S. M. N., Febianti, A. M., Sari, A. M., Avrinata, I. P., & Fu’adin, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Sempoa Dalam Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 131–145.

Romlah, M., Nina, K., & Wembrayarli. (2016). Peningkatan Kemampuan Anak Melalui Kegiatan Bermain Sempoa. Jurnal Ilmiah Potensial, 1(2), 72–77.

Samfitri, J. R., Maharani, S. D., & Gandi, I. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Pelajaran Matematika Sdn 11 Merapi Barat. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 8(2), 121–136. https://doi.org/10.36706/jisd.v8i2.15852

Simin, F., & Jafar, Y. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Isi Bacaan Melalui Pendekatan Komunikatif Pada Siswa Kelas IV di SDN 1 Limboto Barat Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(3), 209. https://doi.org/10.37905/aksara.4.3.209-216.2018

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Surajiyo, Nasruddin, Fanira, N., & Paleni, H. (2021). Penggunaan Metode Structural Equation Modeling (SEM) Pada Pengaruh Kemampuan Kerja dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan serta dampaknya Terhadap Kualitas Layanan Administrasi Pendidikan di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Bina Insan. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 8(3), 715–734. https://doi.org/10.35794/jmbi.v8i3.36015

Syifa, F. M., & Simatupang, N. D. (2015). Penggunaan sempoa dalam pengembangan kemampuan berhitung permulaan anak. Penggunaan Sempoa Dalam Pengembangan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak.

Wijayanti, S. P., & Suswandari, M. (2022). Dampak Penggunaan Media Sempoa dalam Pembelajaran Matematika Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Mathema Journal, 4(1), 58–66.

Zulvira, R., Neviyarni, & Irdamumi. (2021). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5, 1846–1851.

Downloads

Published

2023-11-01