Improvement of Pancasila Education Learning Activities Through the Project Based Learning (PjBL) Model for Third Grade Elementary School
Peningkatan Aktivitas Belajar Pendidikan Pancasila Melalui Model Project Based Learning (PjBL) Siswa Kelas III Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.36706/jisd.v12i1.97Keywords:
Pendidikan Pancasila, Project Based Learning, Aktivitas Belajar.Abstract
This research aims to determine the implementation of the Project Based Learning (PjBL) model to enhance the learning activities of third-grade students at SD Negeri Tlogomas 2, Malang City, in the subject of Pancasila Education. Using the Classroom Action Research (CAR) approach, this study was conducted in two cycles involving planning, implementation, observation, and reflection. The project of creating a Pop Up Book became the main focus, where students collaborated to illustrate the values of Pancasila in the context of our ethnic group's wealth. The research results show a significant increase in student learning activities, from 46,91% in the first cycle to 86,52% in the second cycle. These findings indicate that the PjBL model not only enhances student engagement but also deepens their understanding of Pancasila concepts. This research provides new insights for educators regarding more interactive and engaging teaching methods, and emphasizes the importance of relevant learning experiences to enhance student motivation and participation in the learning process.
References
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Fatimatuzzahro, F., Luwansa, V. E. P., Maulidah, Z., Putra, H. A., & Susetyo, A. M. (2023). Penerapan Media Visual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas XI IPS SMA Negeri Pakusari. ABDI INDONESIA, 3(1), 51-62.
Elmanidar, N., Fakhriyah, F., & Rondli, W. S. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Pop Up Book Terhadap Peningkatan Kreativitas Siswa Pada Tema 8 Kelas 5 Sdn 1 Mayong Kidul. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(4), 491-497.
Fadhilah, U., & Prasetyowati, D. (2023, July). 3. Penerapan Model PjBL Berbantuan Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Dimensi Kreatif Peserta Didik Kelas IV SD 1 Panjang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (Vol. 1, No. 1, pp. 18-24).
Faradila, C., Lubis, M. D. A. K., Depari, S. P., & Jamaludin, J. (2023). Eksplorasi Media Pembelajaran PPKN melalui Pop Up Book untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru SMP. Kompetensi, 16(2), 465-476.
Farhin, N., Setiawan, D., & Waluyo, E. (2023). Peningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar melalui penerapan" project based-learning". Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 132-136.
Faslia, F., Aswat, H., & Aminu, N. (2023). Pelibatan Model Projek Based Learning pada Pembelajaran Ilmi Pengetahuan Sosial (IPS) Menuju Pelajar Pancasila pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3895-3904.
Fitria, H., Kristiawan, M., Rahmat, N., Jend Ahmad Yani, J., Gotong Royong, L., Palembang, K., ... & Limun, K. (2019). Bangka Hulu, M., Bengkulu, K. Manajemen Pendidikan, J., & PGRI Palembang Jl Jend Ahmad Yani, U, 14-25.
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American journal of Physics, 66(1), 64-74.
Harahap, R. R. (2023). Pendekatan project based learning (pjbl) untuk meningkatkan keterlibatan siswa dan prestasi belajar pada mata pelajaran sejarah kelas x di sma swasta kartika 1-4 pematangsiantar. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(1), 1-7.
Kahar, L., & Ili, L. (2022). Implementasi project based learning untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 127-134.
Kamal, A. L., Ali, M. K., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Penggunaan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 12-12.
Karina, M., Judijanto, L., Rukmini, A., Fauzi, M. S., & Arsyad, M. (2024). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Prestasi Akademik: Tinjauan Literatur Pada Pembelajaran Kolaboratif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 6334-6343.
Putri, S. K., Anisah, A. S., Holis, A., & Komariah, I. (2024). Implementasi Media Pop-Up Book Berbasis Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Berfikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran IPS (Penelitian Kualitatif Deskriptif Di Kelas V SD IT Atmaliah Sukawening Garut). Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 4220-4246.
Wulandari, N., Koeswanti, H. D., & Giarti, S. (2019). Penerapan model project based learning berbantuan media pop up book untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa kelas V. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(1), 19.
Mokambu, F. (2022, January). Pengaruh model project based learning terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada pembelajaran ipa di kelas V SDN 4 Talaga Jaya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Praditya, A., Apriandi, D., & Rustyaningsih, W. (2023). Penggunaan Media Kartu Pop Up Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas III SDN 1 Tambakrejo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2910-2922.
Putri, P. Z. A., Dewi, K. D. S., Yudiantini, L. P. S., & Dewi, N. P. C. P. (2024). PENGEMBANGAN PERANGKAT AJAR DENGAN BERBANTUAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 8(11).
Rahman, N., Dewi, N. K., & Nurhasanah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Indonesia Pada Siswa Kelas IV SDN 15 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1846-1852.
Rahman, N., Dewi, N. K., & Nurhasanah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Indonesia Pada Siswa Kelas IV SDN 15 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1846-1852.
Sudijono, A., & Pendidikan, P. E. (2006). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Suparsawan, I. K., & SD, S. P. (2020). Kolaborasi pendekatan saintifik dengan model pembelajaran STAD geliatkan peserta didik. Tata Akbar.
Toharudin, M. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Teori Dan Aplikasinya Untuk Pendidik Yang Profesional. Penerbit Lakeisha.
Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: bumi aksara, 2.
Yudiana, K., Andita, D., Lestari, N. K. A., Pratiwi, L. I. A., & Fridayanthi, N. K. D. C. (2024). Pop-Up Book sebagai Media Meningkatkan Minat Baca Siswa. Nilacakra.
Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Priya Kusuma Bahari, Abdulkadir Rahardjanto, Oktaviani Adhi Suciptaningsih, Fina Liswati Rahayu, Tri Susilowati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Nama dan alamat email yang dikirim ke portal ini akan digunakan secara khusus hanya untuk keperluan jurnal ini dan tidak akan digunakan untuk keperluan lain atau disebar ke pihak lain.